2010/03/23

Live, dream, hope

Varning! Flummigt filosofinlägg på allt för sena timmar för att vara riktigt hälsosamt.

Bild lånad från nätet.

Det finns människor som lever bara i nuet, och så finns det människor som bara lever i framtiden, i sina drömmar och planer.
Ibland kommer jag på mig själv med att planera väldigt mycket för framtiden, och nästan lägga större glädje där.
Det är ett misstag jag försöker undvika så gott det går. Det är ju här och nu jag lever, inte om x antal år. Det är svårt ibland, för jag älskar att fundera och planera, drömma om ni så vill.
Jag vet ju vad jag vill ha ut av livet till en stor del. Eller jag vet vad jag tror att jag vill ha ut av livet, just nu.

Livet kan inte styras och planeras in i minsta detalj. Det är inte vi som lever livet. Livet lever oss. Visst kan vi styra i önskad riktning, men så fort vi tror vi har saker under kontroll kan vi hamna i nya situationer vi aldrig tänkt på.

Livet lever oss, men för den sakens skull skall man ändå aldrig ge upp sina drömmar och mål. Det är inte det jag menar, men man kan inte planera livet. Ibland måste man bara våga låta livet hända!


2 kommentarer:

  1. Vilken underbar, livsvis text! (Skriv för allt i världen mera filosofi, Mli! Du är BRA!)

    SvaraRadera