2011/02/13

1300-talet kallar

Satt och suckade en dag över att de har så många medeltidsmarknader och andra event i Sverige, men inte här.
Efter lite googlande hittade jag dock hela två marknader i Finland i sommar! En i Åbo och en i Raseborg. Åtminstone en av de två ska jag åka på, så nu behöver jag lite nya kläder!
Jag har ju visserligen de kläder jag hade här, men de är kanske inte så historisk korrekta..
Därför har jag bestämt mig för att sy upp en uppsättning kvinnokläder från mitten/senare delen av 1300-talet.
De kommer att basera sig på Herjolfnesfynden på Grönland. Fynd no 38 är den modell jag tänkt utgå från, men mönstret är lite knepigt att förstå, så jag hoppas att jag lyckas!

Här ser ni en bild jag lånat från nätet på hur de kan komma att se ut när det är klart. Jag har dock inte tänkt sy min i blått, utan i grönt bara jag hittar något lämpligt tyg.


5 kommentarer:

  1. Jag ska kanske på hande ti Raseborg, så vi sku ju kon far i bolag tå :D

    SvaraRadera
  2. Så snyggt! Den ser vi fram emot!

    SvaraRadera
  3. Trevlig vändag till dig o vännen!Lycka till med klänningen, bra att symaskin.

    SvaraRadera
  4. tyrkfel ; bra att Ha symaskin.

    SvaraRadera