2010/01/11

Mli goes matblogg

Idag har vi varit exotiska och ätit thailändsk mat.

För ganska så många år sen nu så fick jag Tom Ka Gai hemma hos Anna och Sarah. Loved it, och nu kände jag mig mogen för att själv prova laga soppan. Visserligen har jag inte samma recept som Anna och Sarah, men efter lite letande på nätet hittade jag ett som var enkelt, snabbt och framför allt gott!
Om någon vill pröva på så kommer receptet här:
Tom Ka Gai (ca 4 pers.)

1 lime

4 dl kokosmjölk

4 dl kycklingbuljong

3 tsk grön currypasta

1,5 msk fisksås

4-5 cm finstrimlad ingefära

(1,5 stjälkar citrongräs, strimlade och krossade)

300 g strimlad kycklingfilé

150 g färska chamninjoner i bitar

3 salladslökar i skivor

1 röd chili, finstrimlad

Gör så här:

Skala av de gröna på limen och pressa saften.
Koka upp kokosmjölk, buljong, limeskal, currypasta, ingefära, fisksås och ev. citrongräs i en gryta. Låt sjuda ca 5 minuter och sila sedan soppan.
Koka upp den igen och lägg i kyckling, chaminjoner, lök och chili och låt koka ytterligare 5 minuter. Smaka av med limesaft.

Serveras med ris, och ätes med chopsticks!

Jag gjorde lite annorlunda. Ingen svamp och inget citrongräs, och istället för salladslök hade jag i en vitlökskklyfta samt färska korianderblad.

4 kommentarer:

  1. Kanske man blir bjuden på det där någon gång ;o)

    SvaraRadera
  2. För ett år sen åt jag nam-nam godis + ris i Thailand. Längtar.....

    SvaraRadera
  3. Oj, du är avancerad, du!! Låter jättegott! Var hittade du färsk koriander? Det hittar jag aldrig i Närpes.

    SvaraRadera
  4. Fanns no på citymarket

    SvaraRadera