2009/11/08

Julpaket


När vi var på farsdagskaffe till morfar idag pratade mor, moster och mormor om Hoppets stjärnas julpaket. Efter lite frågor har jag bestämt att göra ett sådant i år.
Julen har blivit så kommersialiserad nu för tiden, och även om jag ogärna erkänner det så har den nog blivit lite det för mig också. Jag menar, säg orden jul och vad tänker man på? Vänner och bekanta javisst, men också alla paket och pynt och liknande. Och visst är det roligt att göra fint i lägenheten men att köpa på sig så mycket pynt att man får leva på havregrynsgröt en månad efter (lätt överdrift obs!) är kanske inte riktigt vad julen borde gå ut på.

Därför, för att känna att man faktiskt gör en god gärning till jul, kan man kanske rationalisera bort lite krimskrams och köpa mat och skolmaterial åt en fattig familj istället.

(vidare information kan man hitta på t.ex. hoppetsstjarna.se)

4 kommentarer:

  1. Här har det skett förändringar på bloggen!

    Jag hoppas att många kommer på samma tanke, att det känns bra att få hjälpa någon som inte har det så gott ställt den här julen!

    SvaraRadera
  2. Ja, bloggen är under konstruktion just nu så det kan bara lite ombytlig i sin skepnad en tid

    SvaraRadera
  3. Välkommen med i Hoppets Stjärnas julpaketsinsamling.Det har i många år varit en av de viktigaste jultraditionerna för mig. Ibland skäms jag över att det egentligen inte inkräktar på mitt eget firande, men tanken är i alla fall att ge en guldkant åt en medmänniska. Spännande att vänta på din nya blogg!!

    SvaraRadera
  4. Jättebra tanke - och fint att du vidarebefordrar den på din blogg!

    SvaraRadera