2009/10/08

Skriftskola

Läste just vad Cherry-bottom skrivit på sin blogg om en artikel om skriftskolan i Vasabladet.
Efter att ha läst de många kommentarerna till artikeln känner jag att jag måste skriva ett eget inlägg. Det är ju nästan så man blir chockad!

Hur har skriftskolan blivt ett hjärntvättarprogram mitt i allt? Jag skulle inte ha behövt gå i skriftskola eftersom vi är baptister (och alltså inte har barndop), men jag valde att gå och då samtidigt döpa mig.
Hur kan det vara så fel om unga hittar något att tro på, och får ett rättesnöre i en tid då allt annat är förvirrande? Borde man inte vara tacksam för det?
Även om inte föräldrar och vänner är troende måste väl alla få tro vad de vill?

Säg gärna era åsikter, jag tar inte illa upp fast någon tycker helt annorlunda, men det skulle vara intressant att höra vad ni tycker, tänker och tror.

4 kommentarer:

  1. Hjärntvättning å hjärntvättning... Ja tycker e je bra me täjj som ha välja egen väg å staar opp fö sänn tro, precis som tu ha gjort!

    Men ja önskar bara att folk sku öpen sina ögon nalete. VAFÖ har man itt religionslära i lågstadie? He je mett stora bekymmer. Tå sku e ju va mäjr ett eget val sedan tå man väljar ti vaar konfirmera, fö man ha få in störr inblick i andra religioner SAMT att man itt ha vari lärd att "gud finns och gud ska vi tro på".

    Kanske ha ja itt tänkt genom alla mina ord ti 100% men e je så svårt ti få sänn åsikt korrekt framställd tå e gäller tåshe.

    Jo å en sak till
    "rättesnöre i en tid då allt annat är förvirrande?", je he tina ord elå na aaras? Fö ja opplever no att ja klarar me bra utan guds rättesnören. Okej om folk väljar han viejin, men ja tycker ja klarar me bra iaf, å itt je ja så enormt förvirra fö he.

    "..måste väl alla få tro vad de vill"
    Självfallet! Ja tror itt att naar ha sagt na anna. Men som sagt, hede me skriftskolan je en sak som maang bara gaar på p.g.a. traditioner...

    .. å tier gaar mina åsikter isär. Ja tycker e je fina traditioner inom kristendomen - dop, konfirmation, bröllop i kyrka o.s.v. He je en (enda?) oåv anläjdningan ti vafö ja itt ha skriva ur me ur körkon. Ja je jätteglad uvi ti få vaar gudmor åt min systerdotter, enormt glad!
    Å om ja naon gang gifter me så vill ja kanske gift me i körkon, men helst sku ja ju itt vill ha guds ord inblaanda i e förhålland millan mieg å männ kaar, tå ja itt direkt tror åp hande gud all talar om!

    E je ganska inveckla häjla hede alltihop. Höhö, he märks kanske oåv männ E N O R M T laanga text. Men tenn fieg du in åsikt ;)

    SvaraRadera
  2. Haha, jo e je inveckla saker tåsche! Mena itt alls att e va na fäjl på he TU skriva, utan ja mena kommentaren ti artiklin (ifall ja itt fieg he klart) e va tier di tala åm hjärntvättas å tådde.
    Å klart att tonåren je olik fö allihop, men ja kan tänk me att mang sku kon behöv na ti ga ett.
    Sedan hede ti ga i skrifskolan "bare för att all ar gar" så sku e ju no faktiskt behöv var naon ändring. Ja menar itt att itt all som vill sku få far på a, tvärtom, men no je ju kanske lite fäjl anläjdning ti far bare för att "e je sålis man ska jier"
    Hoppas e vort klar, ja märker sjölv hör svårt e je ti få na vettit formulera!:P

    SvaraRadera
  3. Jepp, nä ja oppfatta no att e va artiklin du syfta på :D Men ja tänkt iaf jier ett andra försök ti klarlägg min åsikt! E verkar som om vi i princip har en ganska likadan åsikt tå, fast vi har så pass olika tro ;D

    SvaraRadera
  4. Jo,e jier he:P
    Tenkt bare e va best ti faktist klarjier va ja syfta på så itt e sku var na missförstånd:)

    SvaraRadera