2011/05/01

Valborg, första maj och brödbak

Valborgsmässoafton firades i stan hos Wickman och Evelina som hade inflyttningsfest. Efter en nattlig hamburgare åkte vi till Pörtom, men jag hann knappt stiga upp i morse så bestämde vi oss hastigt och lustigt för att åka tillbaka till stan. På första maj hör det ju till att man ska gå på marknad och köpa lakritsremmar, och dessutom marcherade lillasyster med skolmusikkåren där också. Sådana här dagar brukar ju vädret alltid visa sig från sin värsta sida, och idag har det varit väldigt omväxlande med sol, hård blåst, regn och t.o.m några snöflingor. Oh, vad det är härligt med vår!

Bröd har jag också bakat, mest hela dagen - eller egentligen mest hela veckan! Blev ju sådär lagom inspirerad av maten när vi var till kimitoön förra helgen, så i början av veckan startade jag en surdegskultur. Egentligen var den färdig att bakas redan för några dagar sedan, men då lite jobb och sånt kom i vägen så fick brödbaket vänta lite.

Själva bakandet tar hela två dagar i anspråk, så två-tiden i natt när vi kom hem ställde jag mig i köket och började mäta upp mjöl och liknande. Så misslyckas brödet totalt kan jag ju alltid skylla på det!

Hela dagen idag har också gått åt, men som tur är hinner man ju göra en del annat, som att åka till stan t.ex, medan det ska jäsa i flera omgångar.







Två bröd blev det, ett med solrosfrön ovanpå och ett med havreflingor ovanpå. Men hur de smakar har jag inte hunnit ta reda på ännu.


1 kommentar:

  1. Passar det så släng en brödbit i postlådan då du far till jobbet, jag blir så nyfiken!! Annars kom jag på iden att baka-fritera munkringar nu ikväll då 1 sta maj lider mot sitt slut! Vad gör nu det, huvudsaken att man hänger med. Det är väl aldrig för sent?

    SvaraRadera