2010/10/14

Nålbindning

Efter att jag började forska om medeltiden har jag lärt mig en hel del "bortglömda" saker. Som t.ex. att blir du förlamad eller drabbas av reumatism ska du låta piska huden röd med brännässlor. Eller att man kan koka gröt på grobladsfrön.
En annan sak jag lärt mig är att nålbinda. Det är föregångare till både dagens virkning och stickning. Du använder en nål, antingen av trä, horn eller metall, och ullgarn och binder ihop öglor. Arbetet blir både vackert och slitstarkt, och för att ännu göra det tjockare och slitstarkare ska det valkar, eller tovas, innan man använder dem.
Just nu håller jag på med mitt andra vantpar, det första gav jag bort. Varför inför man inte det här i skolorna som alternativ till stickning?

2 kommentarer:

  1. Din egen teckning...? (Den är fin!)

    SvaraRadera
  2. Jeps. Fin väjt ja nu itt om ja sku kall an :p men an visar i alla fall va nålbundning je..

    SvaraRadera