2011/10/27

Resbokningar och träbitar

Det är ju fint, när man ska boka resa. När man hittat just en sån resa man tänkt sig, precis på de datum man tänkt sig och rent av också till det pris man tänkt sig. Sen, alldeles före man trycker på bekräfta knappen ser man en liten röd text som plötsligt ser väldigt hotfull ut. På finska förstås. Snabbkoll senare, "ingen tillbakaresa". Nähä..!
Man får alltså bussresa ner, båten över, hotellnatt och sen båten över tillbaka. Men, ingen bussresa upp igen. Fint, verkligen.

Nåja, bokade man en resa som var en dag kortare så fick man komma hem också, så nu, efter lite krångel är äntligen Tallinn-resan i början av december bokad. Trevligt, trevligt!

Annat trevligt är de träbitar jag fick igår. Svartek, "vanlig" tvärsågad ek och björkvril. En beställning på lite saker jag glömde sist från Brisa nu bara, och ett besök på Clas Ohlson så ska jag börja på riktigt med knivprojektet!



Svartek då, för dem som inte vet vad det är så kan jag kopiera in sådär snabbt från Wikipedia:

"Svartek eller sjödränkt ek är en typ av virke (ek) som legat sjödränkt eller begravd i jord under en längre period och därför fått en karakteristisk svart färg. Virket anses mycket värdefullt, eftersom det är svårt att få tag i på grund av den långa process som krävs för dess tillkomst."

Den svartek jag köpte lär ska härstamma från några svenska dammluckor och har legat under vatten i minst 100 år. Det ganska häftigt tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar